כיצד מחלת הקורונה באה לידי ביטוי בהונגריה?

במסגרת התפשטות המגיפה בעולם חדרה המגפה לאירופה כנראה קודם לאיטליה ואף לאוסטריה שכנתה של הונגריה ממערב. למרות אמצעי המנע החזקים שהוכרזו בהונגריה, החששות להתפרצות חזקה בהונגריה גברו בתחילת מרץ 2020. בזמן זה התגלו וזוהו מקרי הידבקות הראשונים בהונגריה כנראה של 2 סטודנטים איראניים שחזרו מביקור במולדתם וכן איש עסקים בריטי שהגיע ממילאנו. מכאן כבר החלה שרשרת הדבקה וזאת למרות אשפוזם ומאמצי הבידוד של כל מי שבא איתם במגע. כן הגעתם של חולים נוספים מחו"ל וכניסת המגפה למדינה כבר לא הייתה ניתנת לעצירה מוחלטת. מקרי המוות הראשונים של חולי קורונה אירעו כשבועיים לאחר מכן במחצית 3/20.מחלת הקורונה, שבתחילה פגעה בזרים ותיירים שחזרו מחו"ל המשיכה להתפשט אל תוך האוכלוסייה המקומית ומספר הנדבקים והמתים היומי עלה בקצב גובר והולך עד לסביבות אמצע 4/20 כאשר נרשם מספר שיא של 210 חולים חדשים.

כיצד מחלת הקורונה באה לידי ביטוי בעיר בודפשט לעומת הונגריה?

מעניין לראות שעד ליום כתיבת מאמר זה בתאריך 25 למאי 2020 אובחנו בהונגריה כולה כ- 3,750 חולים ומתוכם 1,784 חולים בבודפשט עצמה . כלומר כמעט 50% מהחולים היו בבודפשט המהווה רק 20% מאוכלוסיית הונגריה. רשויות הבריאות בהונגריה מייחסות את עובדת שיעור ריכוז החולים הגבוה בבודפשט לאופייה של העיר. מדובר בעיר קוסמופוליטית עם אלפי תיירים סטודנטים ואנשי עסקים המגיעים לשהות בעיר בשגרה, לריבוי המסעדות הבארים והמועדונים אשר בהם מצטופפים אנשים רבים. כמו כן לקיומה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה גדולה וצפופה כולל 4 קווי מטרו פעילים ביותר רכבות טראם ואוטובוסים, תרומה נוספת.עם זאת בודפשט הינה עיר צעירה יחסית לאזורים הפריפריאליים המזדקנים של הונגריה ולכן שיעורם הרב של צעירים בין תושבי העיר ובצירוף לקיומה של מערכת רפואה ציבורית יעילה וברמה טובה סייעו מאוד בהקטנת מספר מקרי התחלואה ושיעורם באוכלוסייה.

נדלן בבודפשט הונגריה

בתמונה: פרויקט מגורים בשכונה חדשה בבודפשט על שפת הדנובה

מה הם ההגבלות, הביטולים וחוקי החירום בבודפשט ביחס לקורונה?

אם כן, כבר בתחילת מרץ בוטלו מספר אירועים מרובי משתתפים ברחבי הונגריה, נסגרו אטרקציות שונות כמו מרחצאות, גני חיות ומוזאונים וכן נעשו מאמצים כבירים דווקא להגברת תדירות הנסיעה של התחבורה הציבורית וזאת על מנת לאפשר עמידה בכללים של הימנעות מצפיפות.במחצית 3/20 כאשר הקורונה בשיאה הוכרז מצב חירום במדינה ללא הגבלת זמן. הוטלו הגבלות חדשות על התושבים כמו סגירת כל בתי הספר והוצאת המורים לחופשה ללא תשלום, הפסקת הטיסות, סגירת כל החנויות למעט חנויות מזון ובתי מרקחת וכן נמנעה כניסה למדינה גם בדרכים היבשתיות הרבות למעט מהונגרים.

החוקים החדשים נתנו לראש הממשלה של הונגריה, ויקטור אורבן סמכויות נוספות והקטינו משמעותית את כוחם ואפשרויות פעילותם של הגופים הדמוקרטיים האחרים. נקבעו הגבלות משמעותיות על זכויות האדם במדינה כאשר הוכרזו חוקים דרקוניים המטילים עונשי מאסר כבדים על המפיצים מידע מטעה ועל שוברי ההסגר. הדמוקרטיה ההונגרית שגם כך הייתה שברירית למדי ותחת התקפות בלתי פוסקות מהממשלה הפופולרית ספגה פגיעה קשה כתוצאה ממגפת הקורונה, יש המטילים ספק אם יהיה ניתן לחזור חזרה. האיחוד האירופי אף הביע את דאגתו העמוקה מחוקי החירום הפוגעות בזכויות האדם ובדמוקרטיה בהונגריה.

בינתיים נראה שלפחות לעניין שגרת החיים, בתי הספר צפויים להיפתח בתחילת 6/20 והאירועים ההמוניים לא יותרו לפחות עד ל-15/8/20. כאשר בין השאר בוטל לראשונה מאז השקתו קיומו פסטיבל סיגט המפורסם. מדובר בפסטיבל רוק המתקיים באי על הדנובה בבודפשט תחת השמיים הפתוחים. אירועי ספורט מרכזיים שתוכננו לקיץ זה נדחו אף הם בינתיים לסוף הקיץ. לאור התפשטות מחלת הקורונה ובמסגרת חוקי החירום הכריז ראש הממשלה של הונגריה (בעמוד הפייסבוק שלו…) על השעיית כל תשלומי ההלוואות לאנשים וחברות עד לסוף השנה! כאשר הריבית מוגבלת בצו, הגבלת העלאת חוזי שכירות וביטול ודחיית תשלומי מיסים שונים ועוד הקלות על חוקי העבודה כדי להקל על מקומות העבודה וכיוצא בזה.

כיצד משפיעה מחלת הקורנה על הנדל"ן?

למשבר הקורונה יש השפעה ניכרת על תחום הנדל"ן. בינתיים ניתן לראות פגיעה משמעותית בשוק השכירות בבודפשט. קודם כל מבחינת הביקוש אלפי אנשים שאיבדו את עבודתם, סטודנטים חזרו למולדתם או לבתי הוריהם ואנשי עסקים זרים חזרו לבתיהם נאלצו להפסיק את הסכמי השכירות שלהם באופן חד צדדי. בתחום ההיצע נוספו לשוק דירות רבות מרוהטות ומשופצות ששימשו כדירות נופש לתיירים ובעליהם נאלצו להציעם לשכירות ארוכת טווח נוספו לשוק. בימים האחרונים ניכר שמסתמן שינוי מגמה והדרישה לשכירות גדלה אך מחירי השכירות נכון ליום כתיבת המאמר עדיין נמוכים למדי. לגבי פרויקטים של בנייה כרגע החברות מדווחות על עיכובים בבניה והארכת מועדים  בשל חוסר בפועלים ובחומרי גלם. במקביל יצאו מספר חברות יזמיות במבצעי הנחות  לעידוד המכירות ויש בזה הזדמנות קניה. שוק דירות יד שניה היה עד לימים האחרונים במצב של קפאון עמוק, מצד אחד בעלי הבתים כלל אינם מעוניינים להכניס קונים פוטנציאלים לדירותיהם מחשש להדבקות וגם הקונים עצמם אינם ממהרים להשקיע את כספם בשל חוסר הוודאות.

מה הן הזדמנויות ברמת הנדלן בבודפשט?

כיום כבר ניתן למצוא לא מעט משקיעים נמרצים המחפשים הזדמנויות עסקיות קורצות במחירים מפתיעים שלא היה ניתן למצוא לפני ימי הקורונה. המגמה הזו תלך ותגבר ככל שהמגפה תיחלש.אז בהחלט מומלץ להתחיל להתעניין שוב ברכישת נדלן בעיר שכן ניתן כבר למצוא מציאות ומבצעים והמחירים די סבירים. תמיד שמרו על כלל האצבע להשקעה בנדל"ן: משקיע חכם תמיד יקנה נדלן רק כאשר המחירים זולים ולעולם  לא ימכור כאשר המחירים זולים! הטיסות מישראל לבודפשט צפויות להתחדש בקרוב וכדאי להיות מוכנים עם אפשרויות מעניינות לביצוע. אל תהיו אחרונים להצטרף!

כיצד סנטרל לוקיישן מלווים אותך לרכישת נדל"ן בבודפשט?

סנטרל לוקיישן עוסקת בשיווק של דירות חדשות בבודפשט. שימי חובב במשך שנים רבות בנה פרויקטים של בנייני מגורים ובניהם אלפי דירות בבודפשט. בשנים האחרונות ליווה פרויקטים של יזמות וישראלים רבים שרכשו דירות ישנות וחדשות. הנכם מוזמנים להתקשר ולתאם פגישה ללא התחייבות לקבלת פרטים נוספים בטלפון: שימי חובב – 054-5557747 ,חגית וייס 052-8336673

 

Call Now Button דילוג לתוכן