התמודדות מוצלחת עם נגיף הקורונה והשפעתו על שוק הנדל"ן בבודפשט

עם תחילת התפשטות מגפת וירוס הקורונה- הקוביד 19, ננקטו בהונגריה צעדי מנע מיידיים שגרמו לעצירת ההתפשטות. משום כך מגפת הקורונה לא פגעה באופן קשה מידי בבריאות האוכלוסייה עד כה. בין הגורמים העיקריים לכך הייתה  מדיניות בלימת התפשטות המחלה שהונהגה על ידי הממשלה ההונגרית ויישומה המיטבי על ידי התושבים. "מדיניות הבלימה" השתלבה עם דרך החיים ההונגרית הטיפוסית של משפחות קטנות מאוד, נטייה טבעית של ההונגרים להימנע מהתגודדויות וקרבה חברתית. כמו גם הסכמה והבנה הטבועה באוכלוסייה בהונגריה  של שמירה קפדנית על החוקים וההוראות וכמובן מערכת בריאות ציבורית איכותית. צירוף הגורמים הללו מציבים את הונגריה בשורה אחת עם המדינות שהתמודדו באופן מוצלח בתחלואה של נגיף הקורונה.

אמנם נכון להיום קיימים עדיין אמצעי ההגנה חלקים, ואפילו בזמן האחרון  מעט הוגברו לטובת מניעת הגל השני, (למשל נאסרו התקהלויות של מעל 500 איש),  אך עדיין מדיניות הרמזור שהונהגה מוכיחה את עצמה. הונגרים רבים יצאו לחופשת הקיץ שלהם באתרי הנופש במדינה וכן בקרואטיה השכנה המוגדרת כמדינה ירוקה ומדינות נוספות באזור ונראה כי ישנה חזרה לשגרה תוך הקפדה על שמירה על כללי ההיגיינה וריחוק חברתי.

השקעות נדלן בהונגריה בשנת 2020

כיצד משפיעה הכלכלה ההונגרית בעידן הקורונה על שוק הנדל"ן בבודפשט?

  • מבחינת הכלכלה הבנק המרכזי ההונגרי הודיע על הזרמות הון לתמיכה בכלכלה בשיעור של כ-25% מהתוצר! ולמרות זאת בימים האחרונים שער המטבע המקומי הפורינט התחזק בימים האחרונים לעומת האירו (שאף הוא התחזק!) באופן משמעותי לאחר כ-6 חודשים של היחלשות. עובדה זאת מעידה על אמון המשקיעים בכלכלה ההונגרית ועל ציפייה להתאוששות מהירה בזכות יסודות מאקרו החזקים שהיו לכלכלה ההונגרית כאשר המשבר הגיע למדינה.
  • פתיחת הגבולות כמו גם הצפי לפתיחת השמיים צפויים לשמש כטריגר לגאות בשוק זה. קיימת הסכמה בקרב המומחים כי יסודות שוק ה- CRE ההונגרי, עם היצע נמוך ברוב המגזרים – הנתמכים על ידי מאגר משקיעים מקומי חזק – נמצאים במקום חזק יחסית. לפיכך, ניתן לצפות כי בודפשט תוכל להתברג במהירות כיעד השקעה מוביל לאחר ביטול המלא של הגבלת הנסיעות וכי קבלת ההחלטות מצד הממשלה והבנק המרכזי ידחפו להתקדמות של עסקאות השקעה חדשות.
  • מגזרים רבים שבו לתעסוקה כפי שהייתה טרם המשבר. דו"ח הניידות של גוגל מצביע על כך שהניידות למקום העבודה השתפרה ב -20% בהשוואה לנתוני הבסיס ביולי לעומת הרמה של מינוס 50% שנמדדה במאי וביוני בהתאמה. קיימת ציפייה שפתיחת השמיים והגבולות תביא לשיפור משמעותי לענף השירותים שסובל בינתיים מביקושים נמוכים בשל הקיטון בתיירות ובפעילות הכללית.
  • שוק ההון ההונגרי חווה ירידה מובנת עקב התפשטות המגיפה והחששות מפניה ומאמצעי ההגנה שננקטו. כאמור כל זאת כתוצאה מקיטון ברמות הביקושים שהיו מתחת למגמה. עם זאת בתחילת החציון השני של 2020 ניכר כי מגמת השיפור עולה שכן יש גידול בביקושים הכלליים ובעיקר משקיעי חוץ ורמות המחירים חוזרים לקדמותם.

כיצד משפיע  נגיף הקורונה על שוק הנדל"ן בבודפשט?

כמו הכלכלה ושוק ההון גם שוק הנדל"ן בבודפשט עבר תקופת האטה שנבעה גם היא מירידת הביקושים להשקעות בבודפשט. בעיקר מצד משקיעי חוץ זרים וגם כתוצאה מהקטנת ההיצע של נדל"ן למכירה והמתנת המוכרים למועד שבו יוכלו למצות באופן מיטבי את ערך הנכס שבידיהם בבודפשט. שוק המגורים להשכרה בעיקר במרכז העיר בבודפשט נפגע כתוצאה מסגירת הגבולות והתיירות שגרמה לירידה חדה בתפוסת דירות הנופש והדירות המושכרות לסטודנטים ואנשי עסקים זרים. עם זאת ההשפעה של מגפת הקורונה ואמצעי ההגנה שננקטו על ידי ממשלת הונגריה על שוק השכירות הכללית לא הייתה גדולה. כמו כן, לפי פרסומי הבנק המרכזי השפעת מגפת הקורונה על מחירי הנדל"ן  בבודפשט הייתה מינורית למדי ובאה לידי ביטוי בירידת מחירים זמנית של 2-4% בלבד. מרבית המומחים צופים כי עם פתיחת הגבולות ופתיחת השמיים, פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות והמכללות הרבות שבבודפשט , בהונגריה שבמרכז העיר והחזרת הפעילות הכלכלית למסלולה  – כל אלו יעלו חזרה את הביקושים לשוק השכירות בבודפשט והצפי הוא להמשך של מגמת השיפור והעליה במחירי הנדלן כפי שהייתה במהלך השנים האחרונות. יש לזכור כי מחירי הנדל"ן בבודפשט הינם מהנמוכים ביותר בהשוואה לבירות אירופיות דומות.

משקיעים פרטיים בשוק הנדל"ן  בבודפשט ובהונגריה, עדיין מהססים להיכנס לשוק בשל החשש מהשפעת מגפת הקורונה ואמצעי ההגנה הננקטים ואף בשל חוסר היכולת לטוס להונגריה ולבחון מקרוב את העיר ואת הנכסים הספציפיים המוצעים. עם זאת ההאטה הקיימת במכירת נדל"ן בבודפשט יכולה להוות הזדמנות למשקיעים זריזים. כבר היום ניתן למצוא הזדמנויות קנייה הן בשוק הדירות המשומשות בהונגריה. שכן יש מוכרים שנאלצים למכור גם בימים אלה מאחר והתחייבו כבר לקניית דירה אחרות וכיוצא בזה. כמו כן בשוק הדירות החדשות בבודפשט בפרויקטים שם הקבלנים ההונגריים מעניקים לקונים חבילות הטבות שלא ניתנו בעבר כמו הנחות על מחירי הקנייה, תנאי תשלום משופרים ואפילו חבילות ריהוט הדירה ללא תוספת מחיר.

כיצד לרכוש הזדמנויות בתחום הנדל"ן בבודפשט בעידן הקורונה?

אנו בסנטרל לוקיישן בהחלט ממליצים לנצל את המצב, להקדים את מרבית המשקיעים אשר יושבים על הגדר וממתינים ולבצע רכישה כבר בימים אלו. ההשפעה של מגפת הקורונה כנראה תתמתן ואולי אף תחלוף (נזכיר את הפרסומים בעניין פיתוח החיסונים) והשוק ההונגרי נמצא בנקודת זינוק מצוינת לקראת קפיצה נוספת במחירי הנדל"ן וכאשר זה יקרה כל אחד מאיתנו רוצה להיות שם! במיוחד אנו ממליצים על בימים אלו על רכישת דירה OFF PLAN  בפרוייקט בניה במחירי PREESALE. השקעה כזו אינה דורשת בהכרח ביקור בעיר ובמצב של שמיים סגורים זו אופציה מאוד מעניינת. נזכיר שוב כי הקבלנים השונים יוצאים במבצעים שונים שמגבירים את האטרקטיביות של ההשקעה בימים אלו וכדאי בהחלט לנצל הזדמנות שכזו.

חברת סנטרל לוקיישן – מומחים לנדל"ן בבודפשט

סנטרל לוקיישן  עוסקת בתחום הנדל"ן, ממוקמת בישראל ויש לנו סניף פעיל בבודפשט מזה כ-20 שנים. אנו בעלי ניסיון עשיר ורב שנים בנדל"ן בכלל ובנדל"ן בבודפשט בפרט. באתר האינטרנט של סנטרל לוקיישן תמצאו מאמרים רבים אשר יסייעו לכם להכיר את השוק ולקבל מידע וחשוב בעניין אפשרויות ההשקעה. כפי שתיראו, קיימות אפשרויות רבות מאוד והקושי הגדול הוא בתהליך המיון והסינון של האפשרויות השונות וכן בהתמודדות עם השקעה בשוק מרוחק ולא ידוע . כמומחים בשוק הנדל"ן של בודפשט נוכל לסייע לכם בהצגת מבחר נכסים מעניינים, מיון ובחירת הנכס המתאים עבורכם להשקעה מניבה וכן נלווה אתכם בבטחה יד ביד בתהליך הרכישה וגם בתקופת החזקת הנכס כנכס מניב תשואה. אשמח לעמוד לרשותכם לפרטים נוספים: שימי חובב 054-5557747